zondag 1 februari 2015

Leven in de brouwerij, onze lichtshow

Licht en donker.
Heel wat kinderen hadden lampjes en andere spulletjes mee die licht geven of weerkaatsen.








Deze week hebben  in de klas naar het verhaal geluisterd van de koningin van de nacht. De kinderen waren er helemaal weg van. Ze willen het verhaal verweven in onze lichtshow.
Het einde van het verhaal was zo ontladend dat er een spontaan applaus volgde. :-)
 
Voor ons project hebben we volgende vragen:
 
Waarom schijnen de ogen van een kat in het donker?
Hoe werkt een zaklamp?
Heeft de maan een gezicht?
Waarom gapen we?
Waarom flikkeren sterren?
Waarom geeft sommige verf licht?
waarom gaan bloemen dicht 's nachts?
 
 
Helpen jullie mee zoeken naar informatie?
 
We willen:
  • zelf kaarsen maken (wie heeft oude kaarsen om te smelten?)
  • zelf een zaklamp maken (wie heeft elektrische draad, kleine lampjes?)
Alexis bracht een ontdekdoos mee om alvast te oefenen met elektrische verbindingen.
  • een achtergrond met lichtjes maken.
 
We maken onze achtergrond voor de show.
Voor de voorstelling:
 
We hebben 13 februari het forum. Dus we doen een combinatie forum + voorstelling
 Iedereen is welkom vanaf 10 voor 3!
 
Ik ben op zoek naar:
 
Een stevige kabel om 2 doeken op te hangen.
2 grote doeken om een afsluiting te maken zoals in een theater + 2 handige Harry's om dit 13 februari in de turnzaal op te hangen.
 
Voor de kinderen:
zwarte of donkere kledij voor: eef, flavia, maia, norah, saar, rhyno, wannes, tibe, daan, mikolaj,julie, bram (trui + broek+ handschoenen+ muts+ lichtje)
Draak: mauro
Merel: lange prinsessenjurk.
Anna: groene of bruine kledij (wie heeft ook lange veren bv van een fazant)
Tovenaar: Alexis
Vertellers: Robbe, Bas, Billie
otto: prins
 
Verder:
Billie vertelt over de zon: die geeft ons licht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
We meten met flessen in de zandtafel

 
We hebben een discussie gehad in de klas wat het sterkste dier ter wereld is. Maar wat is sterk zijn?
Vechten? Gewicht kunnen dragen? Of van je eigen soort?
Robbe en merel hielden een pol in de klas en we kregen een top 3:
1 de giraf
2 de beer
3 de olifant
 
Toch was niet iedereen tevreden. Er ontbraken dieren. De pol moest opnieuw gedaan worden werd besloten.
Ondertussen had Robbe een weetje meegebracht over de mier. Het dier kan tot 80 keer zijn eigen gewicht optillen.
Welk dier wint?
Daan vertelde dat het snelste dier een cheetah is. We wilden weten hoe dit dier eruit ziet...en ontdekten dat een luipaard er anders uitziet dan een cheetah. Ondertussen weten we ook dat ze 110 km per uur lopen, dat is even snel als een auto kan rijden op de autostrade.
 
Is het waar dat je beter kan fluiten als je korsten eet?
Ook hier wordt een onderzoek over gevoerd.
 
 
In een verhaal hoorden we het woord wervelwind. Wat is het?
Eef zocht een prent en een filmpje op het internet.
 
Daan wil weten waarom mensen niet kunnen vliegen met vleugels. We weten dat het iets met de zwaartekracht is, waarom we niet kunnen vliegen. Hebben vogels geen last van de zwaartekracht?  Dat moeten we nog uitzoeken.
Mauro schrijft over vliegen.
Rhyno had een salamander geaaid. Hoe ziet dit dier eruit en wat eten ze?
 
Daan heeft roofvogels gezien in het weekend. Hij toont ons de foto's. We maken in de klas een zeearend op ware grootte.
 
Bram heeft in een boek prenten gevonden over hoe een kuiken uit een ei komt.
Flavia heeft een bal die licht geeft.
We bekijken en bespreken ze aandachtig.

Billie wil rupsen maken.
Bram schrijft over leder en wol


Tibe en Otto willen de kaartjes van de kalender in een map opbergen.
Mauro wil toveren.




Anna wil aan de slag met vingerverf
Robbe heeft idee van de week en maakt origami
 
 Flavia heeft een weefgetouw meegebracht voor ons onderzoek over hoe maak je kleren?

Rhyno heeft een grappige champignon mee.
 










 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten