dinsdag 5 mei 2015

week 28 april- 4 mei

Julie bracht een trompet mee. ze is nieuw. Ze speelt voor ons een liedje.

Anna danst voor ons.

Tibe heeft rolschaatsen bij.

Billie is naar een concert geweest met een striptekenaar.

Bram wil tijdens vrije werktijd een riempje maken  voor zijn huisdier.

We hebben de speelhoek opnieuw ingericht en opgeruimd.
 Flavia vertelt dat ze in het nieuws gehoord heeft dat er een kleine olifant geboren is in Plankendael. De mama wil de baby-olifant geen melk geven.
We benoemen een baby-olifant als een kalf.
Er wordt gezegd dat ze de olifant kunst-melk moeten geven. Wat is kunst-melk?
Bas en Norah weten dat baby's dat soms ook krijgen. Dat is melk in poeder. je moet er water bij doen en het in de microgolf oven zetten. Je koopt het in de winkel.
We besluiten dat olifant-melk niet in de winkel staat, maar dat je dat bij de dierenarts of speciale apotheek moet kopen.

mauro heeft testbuisje bij. We kijken wat het doet met water en crêpepapier. We mengen de kleuren.

 
 
Julie wil weten hoe kokosnoten groeien.
Otto zegt dat ze net zoals andere noten groeien: planten in de grond.
 
Saar vertelt over een bommelding met een bom uit WO II.
 
We bespreken wanneer die was: 1940-1945, dit is toen onze oma's en opa's klein waren.
Er volgen wat ervaringsverhalen van de respectievelijke grootouders. De kinderen luisteren geboeid.
 
 
Anna vond in een piratenboek een leuk spel voor op de driedaagse. We gaan het spelen.
Billie bracht een familiekwartet mee.
Eef bracht slakken mee.
We bespreken:
Een slak doet een winterslaap. Ze eten groenten, blaadjes en fruit. Aan het uiteinde van de  grote voelsprieten staan de ogen. Met de kleine voelsprieten kunnen ze tasten en ruiken.
Ze bewegen zich voort op een voet met slijm.
Ze hebben hun huisje als bescherming voor hun kwetsbare lichaam.
Het huisje is zoals bij ons een nagel die groeit.
 
Ze heeft ook de staart van een konijn mee.
 
Robbe en Bas zijn naar de Efteling geweest. op de plattegrond staat een windroos. We bespreken de windrichtingen. ook waar de zon staat op welk moment in de dag. Dat weten we want in de ochtend is het altijd zo warm in de klas van Nele. Daar ligt dus het oosten.

We bespreken hoe je kan weten hoe zwaar iets is. Je hebt een weegschaal nodig. Er bestaat een personenweegschaal en een keukenweegschaal.
We wegen enkele kindjes en weten dat je dat moet zeggen met kilogram.
We zoeken tussen de boodschappen van Sandra wat precies een kilo weegt: het pak zout weegt precies 1 kg.

Wannes denkt dat het doosje thee minder weegt dan een kg. We wegen het.

De stenen wegen meer dan 1 kg.

Dit weegt allemaal 1 kg. Kijk hoe dat er allemaal verschillend uitziet. We besluiten dat je het niet aan grootte kan zien hoeveel iets weegt.

Dit weegt minder dan een kg.




 
Verder nog... De oudsten leerden de letter Q schrijven. Ze oefenen ook nog de brugsommen met  TE + TE. Dat gaat steeds vlotter. Ze lezen de klok tot op de minuut.
De jongste lln oefenen met blokjes de bewerkingen TE +TE zonder brug. Dat lukt ook al.
Verder oefenen ze lezen en schrijven. We oefenen woorden met v en f en de tweeklanken.
We krijgen af en toe een geheimzinnige brief toegestuurd. We hebben er een plan bij gevonden van de school met daarop een stip. We gingen zoeken....maar dat plan lezen was toch niet eenvoudig.
We vonden een doosje met een lege brief. Deze hielden we bij een kaars en konden nog net de boodschap lezen voor hij in vlammen opging. Nadien verdiepten we ons in de klas in het kaartlezen. Hoe moet je je oriënteren.
 
Een hele plezante en leerrijke week dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten