zondag 15 maart 2015

LIB


  Het leven in de brouwerij   
 
 
Onze vragen…wat hebben we gedaan…wat gaan we nog doen…
 
Beste mama’s en papa’s hier het leven in de brouwerij van deze week:
 
De jongste kinderen oefenen  de woorden met ou en au om te lezen en te schrijven. Het schrijven van viel best wel mee want de letters a en u waren al gekend.
 De oudste kinderen oefenen ondertussen de spellingsregel van de woorden met au en ou. Daarvoor leerden we een leuk liedje aan. De regel is vrij eenvoudig: alle woorden in het liedje schrijf je met au, andere woorden met ou. Het liedje was leuk en de kinderen waren snel weg met het idee.
Met de jongste leerlingen zijn we bezig met het lezen van de getallen tot 100, deze te leggen met materiaal en het tellen tot 100. Ze hadden al snel door hoe het moet en vonden het “kei-gemakkelijk” We starten ook met rekenverhalen tot 100: T + E. Eerst maken we de bewerkingen met onze blokjes, pas later schrijven we het op.
De oudste leerlingen zijn begonnen met de brugsommen. Dit is toch nog even zweten voor onze oudste kapoenen. Maar geen nood, het begint al wat te lukken. We lezen ook de klok tot op 5 minuten.
 
Daan verzamelde stenen en van het één kwam het ander. Meer en meer kinderen begonnen stenen ze zoeken en doosjes te maken om ze in te verzamelen. Omdat er heel wat interesse is en de kinderen heel wat vragen hebben over stenen, besluiten we er een project over te doen.
Wat willen we doen?
We willen een liedje zingen over stenen.
Stenen zoeken.
Een doosje maken om de stenen in te bewaren.
Een stenenmonster knutselen.
Een vrije tekst schrijven.
Wat willen we weten?
Hoe stenen ontstaan en welke soorten er zijn.
Wat willen we beleven?
We willen een museum bezoeken en zelf een tentoonstelling maken. Daan heeft zelf al een heus museum meegebracht en we keken onze ogen uit. Een echt museum bezoek zit er voorlopig nog niet bij, want er staat nog heel wat op de planning. Ook Bram had enkele speciale stenen bij, zelfs één met een afdruk van een schelp in.
 
We zijn ook naar de buurtwinkel geweest en hebben daar de ingrediënten gekocht voor het idee van Tibe. Onderweg zagen we ook stenen:kasseien. We waren vooral geînteresseerd in de prijzen in de winkel en gingen daarmee vrijdag aan de slag. Hoe vorm je ze met munten? Hoe lees je ze? Dit oefenen we ook nog verder volgende week.
 
 
 
 
Het is paddentrek. We helpen de padden een handje bij het oversteken. Dinsdagochtend gaan we op pad .
 
 
 
 
Verder nog…
 
We hebben enorm genoten van onze uitstap vrijdag. We willen uit het designmuseum graag zelf ook een lamp ontwerpen.
We kijken ook naar de kindervoorstelling van de koningin van de nacht. Er was toch wel ook verschil met de echte opera die we gezien hebben.
 
Op 9 maart werd ons verteld wat het evenement zal zijn: een theatervoorstelling met de hele school op 2 april.
Deze week kozen we in de klas wat onze rol daarin zal zijn. De komende weken werken we dan ook klasoverschrijdend tijdens workshops in de namiddag aan de opbouw van ons theaterstuk. We verklappen nog niet teveel maar we kijken er met z’n allen echt naar uit.
 
Geert maakte voor ons een schoenenrek bij. We zijn heel erg blij dat we de schoenen nu netter kunnen zetten.
 
 

 
 
Niet vergeten:
  • Elke vrijdag zwemmen
We zoeken:
Informatie over stenen. Boeken, stenen, weetjes
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten